TOM telefon je edinstveni program, ki že 30 let zagotavlja pomembno vez med svetovalci – prostovoljci in mladostniki, ki se znajdejo v dvomu ali življenjski stiski. Gre za telefon, ki ga je leta 1990 ustanovila Zveza prijateljev mladine Slovenije na pobudo Komisije za otrokove pravice.
Slovenski prostor je tako postal bogatejši za edini splošni svetovalni telefon za otroke in mladostnike, ki že več let deluje pod sloganom »Odgovor je pogovor«. Na svoji spletni strani so zapisali, da 30 let prehojene poti pomeni širjenje delovanja in neprestano strokovno dopolnjevanje.
Na spletni strani TOM telefona so se spomnili začetkov: “Začelo se je z dvigovanjem telefonov v pisarni Zveze prijateljev mladine Slovenije, ob delovnikih od 12. do 16. ure. Leta 1995 (ob obletnici sprejetja Konvencije o otrokovih pravicah) pa je nastala Nacionalna mreža TOM telefon, ki je pod enotno brezplačno številko 080 1234 povezala enajst svetovalnih skupin po Sloveniji in otrokom ter mladostnikom ponudila možnost pogovora prav vsak dan med 12. in 20. uro. Brezplačno telefonsko linijo je že takrat omogočil Telekom Slovenije, ki TOM telefon podpira že vse od leta 1995.”
Od leta 2007 deluje tudi spletni informacijski portal E-TOM (www.e-tom.si), ki vključuje svetovanje preko e-pošte, od leta 2013 pa tudi svetovanje preko spletne klepetalnice. V letu 2012 je bila uvedena še nova telefonska številka 116 111, razlog za spremembo pa je narekovala direktiva Evropske komisije, ki je uvedla poenotenje telefonskih številk za vse humanitarne projekte na območju Evropske unije.
“Telefonu ob uspešni kampanji »Nova številka, stari prijatelji« ni pojenjala moč. Leta 2012 smo postali partnerji v projektu Center za varnejši internet. Leta 2016 partnerji v projektu Prava zveza in 2020 parterji v projektu Logout. Prav tako se ves čas aktivno povezujemo s sorodnimi organizacijami in smo član organizacije Child Helpline International. Leta 2014 je program pridobil strokovno verifikacijo Socialne zbornice Slovenije,” so zapisali v obrazložitvi na spletni strani.
Poslanstvo TOM telefona se vse bolj krepi
Osnovno poslanstvo telefona pa ves čas ostaja enako, pomoč in podpora otrokom in mladostnikom na poti odraščanja. “Vloga svetovalcev na TOMu je omogočiti otrokom in mladostnikom, da svoja vprašanja, dileme, stiske, ter strahove delijo in pripeljejo v varno pristanišče odrasle odzivnosti. Vselej bo nekdo, ki se bo odzval, prisluhnil, skušal razumeti, pomagal poimenovati temeljno čustveno dogajanje in ustvariti varen neobsojajoč prostor za pogovor,” je povedala Darja Groznik, predsednica ZPMS in nekdanja predsednica Nacionalne mreže TOM, ob 30. rojstnem dnevu TOM telefona.
Kako deluje?
Svetovalec spodbuja otroka ali mladostnika, da ob njegovi pomoči sam aktivno razrešuje svoj problem. Preko svetovalnega pogovora otroku pomaga, da dobi boljši pregled nad svojo situacijo, da začne črpati iz lastnih virov, se premakne iz položaja nemoči, se opremi z določenimi informacijami in včasih tudi konkretnim načrtom ukrepanja. Pogosto skupaj z otrokom raziskuje, kdo so osebe, ki jim otrok ali mladostnik zaupa in se lahko nanje obrne po pomoč. Po potrebi otroka napoti na ustrezne strokovne službe.