Lista za pravičen razvoj mestnih četrti in krajevnih skupnosti (LPR) je danes na Vlado Republike Slovenije in poslanske skupine Državnega zbora RS naslovila javni poziv, kot navajajo so namreč v Mariboru priče načrtnega rušenja osnovnih načel lokalne samouprave s strani župana MOM Aleksandra Saše Arsenoviča.
LPR opozarja na sistemsko kršitev načel pravne države, demokratičnega odločanja in delovanja lokalne samouprave pod vodstvom mariborskega župana Aleksandra Saše Arsenoviča.
Navajajo več primerov spornih ravnanj:
Ignoriranje odločb Komisije za preprečevanje korupcije (KPK)
KPK je javno pozvala župana k razrešitvi podžupana dr. Sama Petra Medveda zaradi kršitve integritete. Kljub pravnomočni sodbi Upravnega sodišča, ki potrjuje ugotovitve KPK, župan poziva ni upošteval, s čimer neposredno ignorira odločitve državnih institucij, navajajo pri LPR.
Nespoštovanje sklepov Mestnega sveta MOM
V LPR še pravijo, da župan zavrača izvajanje sklepov, ki jih je mestni svet sprejel z večino glasov, zlasti glede imenovanja delavskih nadzornikov v Javnem holdingu Maribor (JHMB). Trenutna zakonodaja občinskim svetom ne omogoča učinkovitega pravnega sredstva za izvršitev takšnih sklepov.
Tožba proti lastnemu mestnemu svetu
Župan je kot prvi v zgodovini Maribora vložil tožbo proti mestnemu svetu MOM. Upravno sodišče je zavrnilo njegovo zahtevo za začasno odredbo, hkrati pa poudarilo legitimnost odločanja izvoljenega kolektivnega organa. Medtem je župan že porabil več kot 80.000 evrov proračunskih sredstev za pravne stroške v povezavi s to tožbo, še navedejo.
Sporazumi o priznanju kaznivih dejanj
Po navedbah LPR je župan v zadnjih letih sklenil tri poravnave s tožilstvom, v katerih naj bi priznal storjena kazniva dejanja. Zaradi zaupnosti vsebine ti primeri niso javno znani. LPR opozarja, da so obstoječe določbe glede prenehanja mandata zaradi kazenskih obsodb premalo stroge.
Poziv k spremembi zakonodaje
LPR poziva Vlado RS in Državni zbor k nujni spremembi Zakona o lokalni samoupravi (ZLS). Predlagajo naslednje ukrepe:
Zaveza župana k spoštovanju odločitev mestnega sveta, vključno z uvedbo sankcij v primeru neizvajanja (npr. zadržanje pristojnosti, disciplinski postopki, možnost razrešitve).
Vzpostavitev učinkovitega nadzornega in sankcijskega mehanizma, ko župan ignorira odločbe KPK ali drugih pristojnih institucij.
Jasnejša ureditev razmerja med županom in mestnim svetom, ki bi preprečila samovoljo županov in okrepila demokratični nadzor.
LPR kot dober zgled navaja zakonodajo Republike Hrvaške, kjer je mogoče župana odpoklicati z referendumom – na pobudo 20 % volivcev ali dveh tretjin članov predstavniškega telesa.
Odločitev je sprejeta, če za odpoklic glasuje večina udeleženih volivcev, pod pogojem, da ta večina predstavlja vsaj tretjino vseh volilnih upravičencev.
Sistemski problem lokalne politike
Primer MOM po mnenju LPR ni osamljen. Kaže na globoko sistemsko pomanjkljivost v delovanju lokalne samouprave in pomanjkanje mehanizmov zavor in ravnovesij, kar lahko vodi v zlorabe oblasti.
Zato zahtevajo, da se Vlada in poslanske skupine v enem tednu javno opredelijo do dogajanja v MOM in predlog zakonodajnih sprememb vključijo med nacionalne zakonodajne prioritete.
vir: lokalec.si